Jak rozpoznać oznaki i przyczyny awarii klocków hamulcowych?

Prawidłowa praca układu hamulcowego zapewnia bezpieczeństwo użytkownikom samochodów i innych uczestników ruchu drogowego. W większości przypadków usterki kloców hamulcowych wynikają z zaniedbań kierowców. 

Jak rozpoznać awarie klocków hamulcowych?

Klocki hamulcowe są odpowiedzialne za właściwe zatrzymywanie się pojazdu. Duży poziom zużycia tego elementu układu hamulcowego wpływa na drogę hamowania, co może mieć duże znaczenie w awaryjnych sytuacjach. Stopniowe zużywanie części układu hamulcowego jest normalnym zjawiskiem. Nie da się precyzyjnie określić, ile czasu klocki hamulcowe będą nam służyć – dużo zależy od sposobu jazdy kierowcy oraz w jakich warunkach eksploatuje samochód. Mechanicy prognozują, że wymiana klocków powinna następować co 30-50 tys. km. Elementy należy wymieniać parami, czyli jednocześnie przy wszystkich kołach – ze względu na różnice w grubości i składzie kloców można doprowadzić do niestabilności podczas hamowania. Jakie są oznaki awarii klocków hamulcowych?

  • Zwiększenie długości drogi hamowania.
  • Zapalenie się lampki kontrolnej układu hamulcowego na desce rozdzielczej.
  • Wibracje i stukot podczas hamowania.
  • Nagrzewanie się felg w czasie jazdy.
  • Niestandardowe dźwięki podczas hamowania.
  • Naruszenie trajektorii ruchu samochodu podczas hamowania.

Dodatkowo na powierzchni okładzin ciernych mogą pojawić się pęknięcia i rysy lub destrukcja materiału. Warto również wymienić objawy awarii związane z płynem hamulcowym. Jego zadaniem jest zabezpieczenie układu hamulcowego przed korozją oraz właściwości smarujące. Jeżeli zauważymy konieczność częstego uzupełniania płynu hamulcowego, może to być oznaka usterki układu. 

Przyczyny uszkodzeń kloców hamulcowych

Najczęściej występującą przyczyną przedwczesnego zużycia klocków hamulcowych jest niewłaściwa technika jazdy np. ciągłe trzymanie stopy opartej o pedał hamulca. Wówczas klocki i tarcze hamulcowe zaczynają się żarzyć. Ponadto, elementy układu szybciej korodują, a okładziny cierne mogą się wykruszać. Do przyczyn awarii klocków hamulcowych można również zaliczyć:

  • zużycie lub deformacja tarczy hamulcowej,
  • nadmierne obciążenia termiczne i mechaniczne,
  • nieprawidłowe prace montażowe,
  • wady produkcyjne,
  • wyciek oleju na powierzchnię klocka hamulcowego
  • awaria elektronicznego układu hamulcowego – EBS,
  • stosowanie klocków i tarcz hamulcowych niskiej jakości,
  • obecność przedmiotów obcych lub zabrudzeń na powierzchni okładziny ciernej,
  • instalacja klocków hamulcowych niewłaściwego typu.

Nie należy bagatelizować usterek w układzie hamulcowym. Awaria jednego z elementów może doprowadzić do kolejnych uszkodzeń, co zwiększy koszty naprawy, a przede wszystkim wpłynie na bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów i innych osób znajdujących się na drodze.