Wielu właścicieli samochodów zastanawia się, co powinni robić, by odpowiednio dbać o powłokę lakierniczą w swoim aucie. Lakier w nowych pojazdach jest dość delikatny i niekiedy wymaga dodatkowej ochrony lub pielęgnacji. Doświadczeni detailerzy profesjonalnie zajmują się dbaniem o powłoki lakiernicze aut. Jednak warto wiedzieć, jak samodzielnie pielęgnować lakier.
Płowiejący kolor lakieru – jak przywrócić mu blask?
Lakier na aucie z biegiem czasu niestety płowieje. Nie widać tego bezpośrednio gołym okiem, jednak po kilku latach eksploatacji można zauważyć, że na przykład krwisto czerwony kolor pojazdu zmienił się w znacznie bladszy. Aby auto odzyskało swój kolor potrzebne jest odpowiednie przepolerowanie auta. Nim jednak to nastąpi, wcześniej trzeba dokładnie umyć i osuszyć powłokę. Na karoserii nie mogą znajdować się jakiekolwiek drobinki piasku czy nawet kurzu. Po umyciu i wysuszeniu karoserii należy zastosować środek, który usunie trudne zabrudzenia, na przykład z zawartością smoły lub żywicy.
Jeśli na lakierze gołym okiem widać pewne uszkodzenia lakieru, należy przeprowadzić prace polerskie przy pomocy specjalistycznej pasty. Preparat ten należy umieścić na ściereczce z mikrofibry i kolistymi ruchami rozprowadzić go po lakierze aż do uzyskania połysku. Przy tym procesie konieczna jest cierpliwość i sumienność. Dokładne wypolerowanie całej powierzchni karoserii może zająć sporo czasu, dlatego dobrym pomysłem jest zakup polerki obrotowej, najlepiej z dwiema końcówkami. Takie urządzenie znacząco ułatwia i przyspiesza cały proces regeneracji. Dzięki niemu lakier (szczególnie czerwony lub żółty) stosunkowo szybko i sprawnie odzyska dawny blask.
Jak chronić lakier na co dzień?
Lakier należy chronić przed promieniami słońca, mrozem czy nagłymi zmianami temperatur. Powłoka potrzebuje innego zabezpieczenia latem, a innego zimą. Cechą wspólną takiej sezonowej pielęgnacji jest z pewnością woskowanie. Woskowanie ręczne to najbardziej skuteczna metoda zabezpieczenia lakieru i zapewnienia mu głębokiego koloru. Do tego procesu potrzebne będą odpowiedni wosk oraz przynajmniej dwie czyste ściereczki, najlepiej z mikrofibry. Jedna posłuży do nakładania, a druga do polerowania i jednoczesnego usuwania nadmiaru substancji. Na rynku dostępnych jest kilka rodzajów wosku, czyli woskująco-czyszcząco-polerujące, koloryzujące, maskujące niewielkie zarysowania, a nawet barwiące zarysowania, które dotarły do podkładu.
Powłoki ochronne – jakie wybrać?
Powłoki ceramiczne zazwyczaj zakłada się na lakier nowych samochodów, które świeżo wyjechały z salonu. Pierwszym etapem takiego procesu nakładania powłoki jest bardzo dokładne umycie samochodu z uwzględnieniem wszystkich detali i zakamarków. W trakcie należy również zadbać o usunięcie wszystkich osadów stałych z powierzchni lakieru. Kolejnym etap jest korekta lakieru, w trakcie której usuwa się większość zarysowań, by lakier prezentował się jak najlepiej. Ostatnim krokiem jest dokładne odtłuszczenie i inspekcja lakieru. Samą powłokę ceramiczną zakłada się w czystym, ogrzewanym pomieszczeniu. Kluczowe podczas aplikacji powłoki ceramicznej jest również dobre oświetlenie, w którym widać wszystkie smugi i plamy. Dokładność aplikacji powłoki jest bardzo ważna. Utwardzona powłoka nie będzie podatna na jakiekolwiek poprawki bez polerowania.