Filtry w samochodzie chronią silnik przed szybszym zużyciem i odpowiadają za jego prawidłową pracę. Z tego względu należy je regularnie wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta. Koszt zakupu filtrów nie jest wysoki, a zaniedbania w tym zakresie mogą skutkować kosztownymi w naprawie usterkami.
Do czego służy filtr oleju?
Na wstępie warto wyjaśnić, jaką rolę pełni filtr oleju i za co odpowiada. Filtr oleju jest niezwykle ważnym podzespołem montowanym w silniku samochodowym. Zadaniem filtra jest ograniczenie zanieczyszczeń, które przedostają się do silnika wraz z zasysanym powietrzem. Dzięki niemu olej silnikowy na dłużej zachowuje swoje właściwości. Filtr oleju wpływa na zużycie i wydajną pracę jednostki napędowej. We współczesnych samochodach występują dwa typy filtrów oleju – puszkowy filtr oleju oraz wkład filtra oleju. Pierwszy rodzaj przyjmuje kształt puszki z gwintowanym otworem na wierzchu. W jego wnętrzu znajdują się materiały i komory filtrujące oraz zawór zwrotny. Natomiast wkład filtra oleju składa się z cylindrycznego, plastikowego stelaża, na którym znajduje się uformowany materiał filtrujący. Tego typu filtr umieszczany jest bezpośrednio w silniku lub przykręcanej do niego obudowie. Wkład filtra oleju najczęściej stosowany jest w autach napędzanych olejem napędowym. Dobór tego podzespołu do danego silnika uzależniony jest głównie od konstrukcji jednostki napędowej. Producenci filtrów podają informację w katalogach, do jakich silników pasują.
Jak często należy wymieniać filtr oleju?
Jako, że filtr oleju jest jednym z najważniejszych podzespołów silnika samochodowego, należy pamiętać o regularnej wymianie zarówno filtra, jak i samego oleju. Pozostawione zanieczyszczenia w silniku znacznie przyspieszają jego zużycie oraz pogarszają właściwości smarne oleju. Co jaki czas wymieniać filtr oleju? Jest to zależne od modelu samochodu oraz warunków i sposobów jego eksploatacji. Zaleca się, by wymieniać filtr oleju przy każdej zmianie oleju, czyli raz w roku lub co 10-20 tys. km. Producenci samochodów i olejów zezwalają na wydłużenie tych interwałów, jednak dla zachowania pełnej sprawności silnika nie zaleca się rzadszej wymiany filtra i oleju niż co 30 tys. km. Warto zajrzeć do instrukcji pojazdu i sprawdzić, jakie są zalecane interwały w przypadku użytkowania samochodu w trudnych warunkach. Przykładowo, jeżeli często korzystamy z nieutwardzonych dróg gruntownych, samochód jest intensywnie użytkowany lub nie jest uruchamiany przez dłuższy czas, lepiej skrócić okres eksploatacji filtra i oleju do 10-15 tys. km. Dzięki temu będziemy mieli pewność, że silnik jest odpowiednio smarowany i nie grozi mu zatarcie.
Na rynku można znaleźć wiele rodzajów filtrów oleju. Należy je dopasować do konkretnych silników, posługując się informacjami dostępnymi w instrukcji samochodu. Warto wybierać produkty renomowanych producentów – pomagają utrzymać odpowiednie właściwości i parametry silnika. Różnice w cenie filtrów nie są duże, a chcąc zaoszczędzić kilka złotych możemy narazić siebie na spore koszty naprawy.